lørdag, februar 04, 2006

London

Det kan bli hektisk og kjas på ferie, det gjelder å finne hvile. British Museum er det mange som liker, men jeg føler meg som på et altfor stort koldbord, jeg blir mett med en gang, ting, ting, gamle ting.

Det er selvsagt fordi jeg ikke klarer å finne mening i den enkelte ting, og så blir det altfor mye. For meg. Men er man flere i gjengen så kan man dele seg. Og noen kan gå på Reading Room og i restauranten med best utsikt.

Det gamle Reading Room er en del av museet, det var hovedbibliotek på den tiden da Marx satt der og skrev Kapitalen mens kone og 7 skrikerunger satt sultne i SoHo. Oscar Wilde, Shaw og Lenin arbeidet også her.















Det gamle biblioteket er et fint sted å sitte rolig og være stille.
Det er så stort, og med bøker rundt hele, så lyden blir spist opp.
Det føles som en kirke.

Og når du er ferdig med å sitte der inne å hvile deg, så kikk opp på vinduet, der ser du stolene til en restaurant, der du kan sitte og ta et glass og kikke inn og ned i biblioteket.

Det var svært kos, med 5 stk. tusenkroners-liljebuketter, jeg spiste ikke så jeg vet ikke hvordan maten var, men det var helt ok å bare ta et glass vin. Utsikten og lijeduften gjorde susen.

Man kan kose seg en hel dag i bokbutikk

Døden og historien i cafegulvet

Et annet sted å hvile er nede i cafeen som hører til kirken St. Martins in the Fields, den ligger til høyre for National Gallery. Der er det god, hjemmelaget-aktig mat, ikke så billig,
men overskuddet går til uteliggerarbeidet til kirken.
Det som gjør inntrykk på mange barn, og meg, er at vi sitter på gravsteiner. Stedet har en ståkete, god atmosfære, med gamle folk som tasser rundt

Og vil man virkelig bare ha ro rundt seg litt anbefaler jeg å gå inn i National Gallery og sette seg på en benk og se på et bilde, det er det kjølig og stille. Etter en stund kommer en omviser forbi med en skoleklasse, noen av dem er flinke fortellere, og da kan vi følge etter så lenge vi har lyst, siden vi ikke går på skolen lengre.

2 Comments:

Blogger i1277 said...

Må si du later til å reise mye. Ser ganske tøff ut den der Great Court, på bilder i hvert fall. Jeg skulle egentlig vært i London for første gang på årevis i dag, men den økonomiske samvittigheten falt mellom to stoler. Lurer på om jeg skal ta kontakt med han der Ben Borgen.

lørdag, februar 04, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Men nå må jeg bremse litt faktisk, skal det bli ordentlige tv-forhold i stua (jeg har en bordantenne, med snø).

Man kan holde kostnadene nede, 400 kroner kostet f.eks flyturen til London tur-retur.

Og selv om bildet av Great Court er vidvinkla, så er det mektig og fint. Og inni er det finere enn på bildet.

søndag, februar 05, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home