søndag, februar 05, 2006

Kirke eller bibliotek

Jeg så i en bok i går som gjorde meg forbauset

Det var en billedbok om biblioteker, de var veldig fine, og det slo meg:

Hvorfor går vi ikke like ofte på bibliotek-tur som kirke-tur
når vi er turister?

Boken heter Libraries,
med fotografier av Candida Höfer og en introduksjon av Umberto Eco.


Ateister kan også føle høytid

Jeg har stor glede av å besøke kirker på reiser, og for såvidt hjemme også. Som ateist er min påstand at de kristne ikke kan få ha kirkene for seg selv, det er min kirke også. Og for min del er det ikke presten jeg liker, men huset.

For kirken er fin

Kirkebygget er påkostet og pent. Og det er gammelt, slik at man kan føle historien. Og det er stille der, eller det kan være musikk, eller det kan være prekener - og dem kan man godt la være bakgrunnslyd for egen meditasjon hvis man ikke har lyst til å følge med, og det er det jo adskillig lettere å la være med på et annet språk, såpass dårlig er jeg i fremmedspråkene våre.

Jeg finner ro i kirker, og mulighet til å tenke, selv om det av og til presser seg irritasjon frem over hvor små folk må ha følt seg i møte med kirken før og hvor mye penger som ble brukt på kirkebygg istedet for grøt til barna, men for meg er kirken for det meste et fint hus. Under ser du et bibliotek i Weimar.






















Og like fint er biblioteket

Så hvorfor tramper vi ikke ned dørene der når vi storbyferier oss. Selv om jeg nylig var i bibliotek i London, så har jeg vært i adskillig flere kirker, og det er jo en ganske vanlig turist-ting å gjøre. Jeg visste ikke at det fins så mange flotte gamle biblioteker før jeg så i denne boka, og det syns jeg er ganske sjokkerende faktisk, for jeg har vært endel på tur og jeg har lest min andel av brosjyrer om byene jeg har vært i, og jeg har vært i en haug av museer f.eks.





















Eksempler på fine bibliotek jeg så bilde av i boka

New York Public Library,
The London Library,
Juristische Bibliothek München
Österreichische Nationalbibliotek Wien som du ser over

Biblioteket har ikke samme status som kirke

Og det er det jo virkelig ingen grunn til. Nå fant jeg få bilder av de fineste fotografiene i boken til Candida Höfer på nett. Men ved anledning går det jo an å bestille boken til biblioteket sitt og ta en kikk der. På bokbutikk i Norge kostet den 650,- på Amazon 370,-.

Og i Guggenheim sin samling er Deichmanske bibliotek i Oslo

Da jeg besøkte fotobiblioteket i Horten sa de at jeg kunne bestille bøker derfra til mitt vanlige bibliotek, jeg har ikke prøvd det selv.

Det står to isbn-nummer i boka,
isbn-13: 978-0-500-54314-6 og isbn-10: 0-500-54314-6.

1 Comments:

Blogger lotten said...

Sukk, for noen nydelige bibliotek!
Hadde jeg vært litt oftere på storbyferie hadde dette definitivt vært aktuelt.

onsdag, februar 08, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home