tirsdag, februar 21, 2006

Det blir jo endel gåing

Da jeg var i Berlin i januar hadde jeg helt greie vintersko, men det blir jo endel gåing på de fleste reiser, mer enn hjemme, der skal vi stort sett til ett bestemt mål når vi beveger oss, på reise er det gjerne meningen at vi skal gå og kikke oss omkring.

Det blir noen kilometer på en dag

Sist i Berlin var jeg så pisse kald på føtta at jeg bestemte meg,
jeg skal kjøpe de varmeste skoene som fins
og jeg skal aldri mer fryse på beina.

Jeg kjøpte vintersko i Tromsø

De har vel greie på det der. Jeg kjøpte høye Sorel sko, som har en slags gummistøvel opp til ankelen, slik at sørpe ikke trenger inn, og som har en ull-inner-sko som man kan ta ut. Det er første gang i midt liv jeg har tenkt på at jeg føler meg litt for varm nå.


Deilig kan man være en annen gang

Jeg kjenner jo til mekanismene for hva kvinner har på føttene, og visst, jeg kan jo også ville ta på meg brudesko, men når jeg ser kvinner med slike sko som dette, på et sted som f.eks Tower i London, der det absolutt er masse gåing og jeg forstår at de kommer fra Japan, de har ikke bare stukket innom, så tenker jeg at de har prioriert helt feil. På reise i det minste, kan man prioritere å ha det deilig fremfor å se deilig ut.

Men tross denne kvalmende fornuften

Like forbanna så frøys jeg i Berlin, det skulle massevis av vinterspasering til før jeg kom frem til det innlysende standpunktet at jeg vil være varm.

Jeg har hatt eccosandaler. De er deilige. Man får aldri gnagsår og det stoffet de har i sålen gjør at man ikke blir klam og kald om kvelden, men ganske varm. Og når det regner så blir sålen faktisk raskt tørr. Jeg har reist på 2-ukers sommerferie med bare eccosandaler. Reiseveska blir liten av sånt.

Og hvorfor stoppe der egentlig?

Hvorfor ikke gå med kjeledress, sånn som barnehagefolk har på vei til og fra jobb om vinteren?
Så kan jo tøffejakken være på når man skal drinke?

Du er blant fremmede tross alt

På ferietur er man jo i fremmede byer der ingen kjenner deg. Ingenting skulle være lettere enn å se stygg ut i en annen by.
Så kan vi ta det derfra.

2 Comments:

Blogger Skorpionkvinnen said...

I dag oppdaget jeg reise-siden din! Så fint du skriver, og om mye av det samme som jeg liker :-)

Gode sko på tur er viktig - selv om man noen ganger kan føle seg litt vel u-elegant....
Dette skal jeg kanskje skrive litt mer om i min egen blogg, som jeg nå prøver å komme i gang med...

Kirsti

torsdag, mars 02, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Og jeg oppdaget ikke kommentaren din før langt uti mars..

Men den var hygelig å oppdage nå, takk.

Jeg har e-post-varsling på kommentarer på hovedbloggen, men nå finner jeg søren ikke hvordan jeg gjorde det...

Men bloggen din hadde jeg jo oppdaget fra før!

lørdag, mars 11, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home