lørdag, mars 25, 2006

Tips til meg om Island?

Jeg skal en uke til Island til høsten og kan trenge noen tips. Jeg har gjort noe reseach men vil gjerne høre personlige erfaringer.

F.eks, hvor lang tid er det snakk om for å kjøre rundt øya?
Tips for en dagstur til fots i uvant natur?
Alltid fint med tips om rimelige og hyggelige steder å bo.

Vi har ikke vært der før, skal kjøre bil, vil se vann som spruter opp, vi vil bade i vann som kommer opp, hvilke steder er best?

Vil også se det moderne Reykjavik hvis noen har noe spesielt der.

4 Comments:

Blogger Ragnhild said...

Oj! Dette er gøy!
Jeg har bodd på Akureyri og i Reykjavík som student, og vært litt turist i området rundt Akureyri - så der har jeg ting å fortelle om. Har aldri kjørt rundt hele øya, men det er mange som sier det er gull vært å kjøre den såkalte golden circle (ofte avmerket på kart som dette) - du bør vel ha en ukes tid på det tror jeg, hvis du vil stoppe og se ting.

I Mývatnssveit er det nok av muligheter til fotturer, blant annet blant pseudokrater eller opp til kanten på en av de utdødde vulkanene.

Vann som spruter ser du på sør-island, men digre fosser har de flere av. Varme kilder oppleves egentlig enklest i et av de kommunale utebassengene, og så er jeg veldig glad i den blå lagune.

Si fra om du vil ha mer konkrete tips, da! :-)

søndag, mars 26, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Ja, jeg vil veldig gjerne ha veldig konkrete tips. Hvilken kafe har du likt deg på, hvilken fjelltopp.

Jeg syns nemlig jeg har brukt noen timer på research på ulike Islandsider uten å komme til noen beslutninger foreløpig.

Hva er pseudokrater, og utdødd vulkan, var det mens du var i Botswana kanskje at en forsker ble borte i en vulkan som hadde sovet i 40 år...?

Så Blå Lagune er finfint og ikke noe som bare amerikaturister burde holde på med?

mandag, mars 27, 2006  
Blogger Ragnhild said...

Jeg liker den blå lagune. Men så har jeg vært der mest på vinterstid, da det ikke har vært så mange turister, og mest med innfødte. Omgivelsene er veldig fint laget til, og visstnok skal det være ekstra godt for huden å bade der, på grunn av kisel i vannet. Men vil du møte islendinger, går du i de kommunale bassengene. Å bade i varme basseng utendørs er nesten det jeg savner mest med å bo på Island.

Jeg skulle nevne kafeer for deg i fleng som jeg synes er koselige å gå på, men så forsvant alle navnene plutselig. I Reykjavik mener det er en kafe i Laugarveginum (ganske langt nede mot vannet), på venstre side når du går nedover, på Kofi Tómasar Frænda(Uncle Tom's Cabin). I Laugarvegi er det mange fine kafeer egentlig, langs hele veien. Hvis du vil spise vegetarmat, så er "min" restaurant Á grænu grösum, som ligger i en av tverrgatene til Laugarv., opp til venstre hvis du går ned mot vannet. (Jeg husker aldri helt hvor det er, nemlig..)

Hvis du er sånn som ikke liker å fryse, så vil jeg anbefale deg å gå på Húfur sem hlægja (luer som ler), som selger luer og votter og sjal som er tovede. Har flere par votter der ifra selv!

Hvis du kjører rundt øya, synes jeg du skal ta en stopp på Akureyri. Her er det ikke så voldsomt urbant; men det er det som er byen min, liksom. Der kan du gå på Kaffi Karolina og spise kake, eller Bláa Kannan og få deg varm lunsj til en rimelig penge. Dessuten er bassenget der landets nyeste (og beste sier de, selvsagt).
Derfra er det en dagstur å dra til Mývatnssveit. Pseudokrater, ja. Jeg har lest hvorfor de er sånn, men husker det ikke lenger. det er sånne bulker i jorda liksom, sånn at det ser ut som krater, men er det ikke. Det går også an å dra på hvalsafari i Húsavík (som heller ikke er så langt fra Akureyri. Det har jeg ikke prøvd, men det er vel som å dra på hvalsafari andre steder omtrent?

I Mývatnssveit finnes Goðafoss (enorm foss!), Dimmuborgir (lavaformasjoner), Ásbyrgi og Hjlóðaklettir. Námaskari (tror jeg det heter), der det er kokende leire og veldig tynn jordskorpe liker jeg godt. Det er ganske fint å stå i varm damp når det blåser kaldt ute (selv om det lukter svovel). Jeg har dessverre ikke noe personlig kjennskap til noen fjelltopp, da jeg alltid har vært mest turist per bil på Island (som de fleste andre islendinger).

Geysir (dvs Strokkur) og Gullfoss og sånn har jeg ikke sett. Þingvellir syntes jeg var oppskrytt. Venninna mi, som studerte biologi på den tiden, syntes det var veldig spennende å stå med en fot på hver kontinentplate. Jeg likte best den bittelille kirka de har der.

Hjalp det bittelitt?

(evt kan du jo sende meg mail på prinsesseragnhild att gmail com :)

onsdag, mars 29, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Tusen takk, det hjalp ja, og jeg skal kose meg mer grundig med tipsene dine i helga. Kommer tilbake.

onsdag, mars 29, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home