søndag, april 16, 2006

T-banebilder fra Paris

Jeg vil vise dere bilder av fine T-baneting i Paris.
Jeg starter her, med å erkjenne at jeg ikke har skjønt hvorfor Metro heter Metro... opsideisi.


Jeg har visst til og med sauset ordet sammen med Cosmopolitain, som jo er mer enn et ord for det bladet med en norsk utgave der
Pia Haraldsen var redaktør for alt som var gøy en kort periode.

Men Metropolitain betyr storby- eller hovedstads-.
For i begynnelsen het banen Chemin de Fer Métropolitain som da blir storbyjernbane. Det lærte jeg av denne fine norske wiki-siden.



Dette er en de av to siste originale
art nouveau-nedgangene i Paris, Abbesses.

Den hører til stasjonen på Place de Abbesses som er et fint sted å starte turen hvis man vil spasere til Montmartre.



Men inni stasjonen var den moderne

Særlig hvis man går opp de mange trappetrinnene uten heisehjelp. Det var som en treningsøkt med lårfokus.





Avslappende med dagspass

Det første vi gjorde da vi kom fra flyplassen var å kjøpe et 3-dagers-pass. Det koster riktignok 200 kroner (26 euro) men det er deilig å slippe å tenke mer på penger og priser og systemer resten av turen.

Dessuten gir den anledning til en lur ting, å ta en måfå-tur på bussen. Da hopper man på en tilfeldig buss og kjører et stykke med den, og så skifter man. Vi fikk sett mye mer på denne måten, av hverdagsgater. Og så er det godt å sitte og hvile en times tid på bussen innimellom. Du holder bare dagspasset opp foran sjåføren når du går på.

Men merk, både i London og Paris betyr 3 dager nettopp det, ikke døgn. Og det kan være surt hvis du kjøper passet sent om kvelden.

Tøffe ting de har på Metroen i Paris

I denne T-baneheisen kunne man se hvor mange sekunder det var igjen før heisen gikk. Heisen gikk automatisk opp og ned, førerløst og knappeløst.


Og her lyser det gult for hver stasjon vi har passert, og så blinka det på den som kom som neste.


Og her er varslesystemet om T-banen kommer. Ikke bare står det når den første T-banen kommer, det står også når neste kommer.

Men sant og si, når den første kommer om 3 minutter, og den neste om 5 så er det ikke så farlig for meg. I Paris kommer T-banene hele tiden.


Jeg avslutter med denne fest-T-banestasjonen, den ser ut som en konge- og dronningkrone. Det er oppgangen til Pais-Royal,
rett bak Louvre.