mandag, april 17, 2006

Å komme seg til Beauvais

Denne posten er nok bare interessant for den som skal bevege seg til flyplassen Beauvais utenfor Paris, muligens også for den som har vært med på en slik prøvelse.

Jeg fløy Sterling (Norwegian) til Paris i påsken, 3. mai stanser selskapet (litt uklart hvem, de samarbeider) sine flyvinger til denne flyplassen, men ikke for dem som flyr fra Bergen.

Samma, for den som skal fly til Beauvais
vær oppmerksom på følgende

Flyplassen er en billigflyplass som ligger ute på landet, det er greitt, sånn er billig-leken. Vel ute kjøpte vi tur-retur-billett med bussen, det var ingen konkurrenter til selskapet.

Alt vel, vi kjører inn til utkanten av Paris, det er greit. Idet vi går av har jeg som intensjon å ha det klinkende klart for meg hvordan jeg skal komme meg tilbake.

Bussen går akkurat herfra? Hvor ofte? Ingen påskeruter?

Der jeg og sjåføren møttes i hans dårligere engelsk enn mitt var at bussen gikk 3 ganger i timen, ingen unntak. Det han egentlig sa, eller prøvde å si, var at bussen gikk 3 timer før avgang.

Her kommer forslagene til Norwegian

Til det som skulle vise seg å være et komplisert system trenger Sterling/Norwegian skilter og skriftlig informasjon som deles ut til den som kjøper returbillett, eller på bussen, eller at det står et skilt på busstasjonen, eller at man opplyser på slutten av flyturen hvordan man kommer seg tilbake.

For vi var ikke de eneste som hadde trøbbel

Langt i fra. Poenget var at det går EN buss for hver enkelt flyavgang, 3 timer før flyet går. Busselskapet tar ansvar for passasjerene på den måten at hvis du er på bussavgangsstedet 3 timer før og bussen er full så betaler de drosje til deg til flyplassen, men bare da.

Vi, og flere med oss, hadde ikke oppfattet dette. Vi kom til busstasjonen i god nok tid til å ta bussen og sjekke inn osv, men da var vår buss gått. Og bussen går sjelden.

Det sto en buss der, med en sjåfør i

Etter å ha ventet en stund tok noen kontakt. Han skulle ikke kjøre nå. Neste buss skulle gå om en time. Eller var det en time og tyve minutter? Det fløy ulike tider i lufta, fra sjåføren og andre.

Drosjesjåførene hadde gode tider

De var pågående og kom bort og spurte hvilket fly vi skulle med. De kunne kjøre oss for 1200 kroner. En drosjedame som oppførte seg som en bussansatt sa at det tok minst en time før neste buss gikk, vi kunne gå å drikke kaffe eller stå og vente, vi burde booke om billetten vår pr. tlf nå mens vi ennå hadde rettigheter på ombooking osv. Noen tok drosje. Vi tok sjansen.

Så kom to bussansatte og begynte å organisere, hvor skulle alle? Dette var en buss for de som skulle til Stockholm og Glasgow (Osloflyet skulle gå før disse to). Nei forresten, dette var en buss bare for de som skulle til Glasgow.

Vi skjønte tegninga og sa at visst,
vi skal til Glasgow og eglet oss inn i bussen.

Ok, vi kom med bussen, vi kom inn til innsjekking 7 minutter før fristen, og Norwegian som sjekker oss inn stenger på minuttet..

Hvorfor er det slik at Norwegian/Sterling ikke har informasjon om
3-timers-systemet sitt, mens drosjegjengen var organiserte,
med lapper om avgangstider og busstider?

4 Comments:

Blogger Morten said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

tirsdag, april 18, 2006  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Det hørtes ille og ganske slitsomt ut! Jeg har ikke flydd til Beauvais, og nå blir det neppe aktuelt heller.
Men en annen sær ting - barna og jeg var i Paris for et par år siden, da skulle vi fly hjem igjen fra Charles De Gaulle-flyplassen. Vi var ute i god tid, og hadde planlagt å spise på flyplassen før avreise. Sjekket inn og ordnet alt, så gikk vi gjennom pass/sikkerhetskontroll - vi var jo sikre på at det var butikker/kafeer på innsiden - som vi er vant til fra andre steder. Men nei - der var det ingenting!! Bortsettt fra en mini-taxfree butikk. Ikke en eneste matbit å få kjøpt. Der sto vi, tre barn og jeg og vi var fryktelig SULTNE og tørste og det var lenge til flyavgang. På en eller annen måte fikk vi sneket oss tilbake. Og fikk spist litt.
Så var jeg på flyplassen i Montpellier sist sommer - og gjorde samme blemma der. Ingen mat eller drikke å få kjøpt, kun en kaffeautomat som var i ustand...og her var det ikke mulig å komme ut igjen. Så nå har jeg innsett at dette er vel systemet i Frankrike - man må spise og drikke FØR man går til avgangshallen....

onsdag, april 19, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Skorpionkvinnen: pussig, vil ikke folk tjene penger..?

Morten Drægni: Ja, og det hjelper veldig når det er vanlig offentlig kommunikasjon til stedet.

Men billigfly selskap burde jo klare å snakke, de får jo til å si fra hva tempen er i Paris.

torsdag, april 20, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Og ja Skorpionkvinnen, jeg opplevde også det der da jeg dro fra Paris fra Charles de Gaulle i desember, ingenting innenfor sperrene.

En viktig sak for de som jeg ser søker på å komme seg til denne flyplassen fra Paris var at jeg reise herfra i desember og hadde virkelig knapp tid. Jeg sjekket med flere, hotell, drosjer, sas hjemmefra osv - det raskeste er å ta banen i rushet, og det varer lenge.

Det er mye raskere enn drosje.

søndag, mai 06, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home