fredag, oktober 06, 2006

Fordelen med å reise alene

Jeg sitter på nett-cafe i Dublin, jeg reiser alene.

Og det er det fordeler med

Dette er ikke en fornektelse av at jeg like gjerne kunne skrevet posten `Fordelen med å IKKE reise alene`, slett ikke.

Jeg prøvde sannelig å få med meg noen på denne turen,
men nå er jeg her alene.
Det er ikke første gang jeg er på alenetur.

Når jeg går alene nedover gata, fordi ingen er der og snakker om internett eller dans og jeg heller ikke snakker om øl, så ser jeg alle tingene i fred og jeg kan tenke på dem uavbrutt.

De får sige inn på meg på en sterkere måte

Og når jeg sitter på pub kan jeg se på alle menneskene, hver og en, hvordan de ser ut, hvordan de oppfører seg, mannen som ser ut som en kontormann med en ettåring på armen som han uten problemer manøvrerer og gir bestikk for å holde den i vigør, lysekronen i den gamle puben, de muskel-oppumpede støyete karene med håret bleket lyst i tuppene.

Jeg ser på det og koser meg i en slags innelukket eventyrverden.

Når damen sier LOVV til meg meg er det hyggeligere enn ellers,
når den gamle pubgjesten kaller meg drømmekvinne fordi jeg bestiller en pint of lager og sirloinsteik med pommes frittes koser jeg meg mer enn jeg ellers ville gjort.

Jeg får tid til å la det synke inn, det er saken

Og så er det selvsagte ting som at jeg våkner når jeg våkner, jeg går inn i den butikken uten å tenke på om den andre syns det er interessant, jeg er ferdig på museet når jeg er ferdig på museet.

Som sagt, jeg venter igrunnen gjerne på den andre på museum

Men det har en egen sjarm å bare flyte rundt i verden,
i sitt eget hode.

(formålet for reisen)

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei! håper du har det bra i Dublin! Rart at du skulle reise dit alene, for dethar jeg også gjort... Det første som slo meg var alle kjæresteparene overalt... ;) Men fin by er det, og finn deg en stampub (om du skal være lenge nok, så blir du nok kjent!!)

torsdag, oktober 12, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Nå er jeg tilbake hjemme igjen, skal legge ut noen bilder her en av dagene...

torsdag, oktober 12, 2006  
Blogger Suzy Dahl said...

Her kommenterer jeg igjen på en gammel post, men det får ikke hjelpe, er jo første gang jeg leser den... Jeg har reist mye alene, og ville bare si at dette var en veldig god beskrivelse av hvordan man kan ha det da. Man får på en måte dotter i ørene, men på en god måte. Det ligner litt på å meditere.

mandag, august 11, 2008  
Blogger fr.martinsen said...

Denne stakkars reisebloggen har ligget brakk en stund og jeg har blogget om reisetanker på den andre bloggen, fr.martinsen, tanker om å reise og sånn, være på farten.

Men jeg planlegger en reise nå som har som poeng å være alene, det er tingen ved den, å bare dra.

mandag, august 11, 2008  
Blogger fr.martinsen said...

Det kommer stadig folk inn på denne posten ser jeg, det er hyggelig å evt. kunne bidra til at noen tar seg en tur på egen hånd.

lørdag, desember 04, 2010  

Legg inn en kommentar

<< Home