torsdag, august 31, 2006

Språk er så lett asså

Psss, klart vi kan islandsk, se vi forstår jo alt.


Eimbad er lett, det er dampbad og vi husker eimen av noe.



Til og med innbiller jeg meg at jeg forstår dette lange skiltet om at selv om dette er en småbåthavn er det strengt forbudt å sette fra seg båter og annet uten løyve fra havnemyndighetene.



Like forbanna

Vi hørte på kamp på bilradioen, og da skjønte vi at vi skjønner fryktelig lite. Vi skjønte f.eks ikke hvilken sport det var, bare at det var snakk om Vikings mot Keflavik og at det var en lagsport, men det var i grunnen det. Tross premiemulighet for den som tok sporten, og vi hadde 45 minutter på oss.

Vi skjønte av toneleiet hvem som scora, hvem som hadde sjanser som de slomsa bort. Men det var alt.

De spiller forresten svært heavy musikk her på radioen på kamp. Eller? Når jeg er på tur må jeg passe meg for å ikke trekke raske konklusjoner om hvordan det er i dette landet.

Og jeg tok mamma på fersken i å lure på om de ikke bruker gaffel på Island, men det var bare fordi hun rasket med seg suppe-bestikket på kafé, i stedet for kniv-og-gaffel-i-serviett-rullen.

5 Comments:

Blogger Ragnhild said...

Du har kanskje hørt kampen på xfm, som er heavyrockeradiokanalen! til å være så lite land, har de en helt utrolig stor mengde radio- og tv-kanaler (selvsagt målt per innbygger, det gjør vi alltid på island).

Og jeg antar det kanskje var fotball (knattspyrna), for håndball (handbolti) hadde dere sikkert forstått?

torsdag, august 31, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Nei det var altfor mye action til å være fotball. Jeg gjettet på ishockey (men er sesongen i gang?) eller amerikansk fotball pga lyden, men hvem vet.

De skriker vel ganske mye i håndball, kanskje det var det. Det er ikke sikkert de sier "håndball" under kampen, kommentatoren mener jeg.

En heavyrockkanal med overføring av sport? For et nisjeprodukt!

fredag, september 01, 2006  
Blogger Ragnhild said...

kanskje de bare overfører skikkelig actionsport, sånn at det står i stil med heavymusikken? Ishockey er ganske stort på island (og faktisk kvinnehockey vel så populært som mannehockeyen, det er litt gøy); men jeg må bare si som sant er at jeg ikke aner noe om hvordan sesongene er.. (men jeg vet at jeg heier på KA og Þór, som er lagene fra Akureyri :D

fredag, september 01, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Lille Akureyri med to ishockeylag?

fredag, september 01, 2006  
Blogger Ragnhild said...

Å ja. Det er vel kanskje bare ett av de som spiller ishockey, når jeg tenker etter. Men to fotballag, to håndballag. To idrettshaller, hvert lag har sin "hjemmehall". Akureyri er landets nest største by, nemlig! :D

søndag, september 03, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home