torsdag, september 07, 2006

Badene på Island

Vi besøkte 3 forskjellige bad på Island.

Den Blå Lagune

40 tsjekkiske kjerringer på 65 som går fra garderoben i badedraktene sine, og rett forbi dusjen. Damer som tar på lebestift rett før de går ut i badet, hva skal vi si om det.. Damer med høyt tupert hår som de planlegger å beholde tørt. Det er i grunnen en stor andel av damene som ikke vil ha vann i håret. Pussig.

Disse turistene kikket jeg på i Den Blå Lagune. Det var busslaster med folk som fikk servert konditorfarge-blåe drinker. Gøy å kikke på igrunn. Og når de var ferdige med turen sin og badet ikke var så fullt var det helt fint å være der.



Vannet er matt, lyseblått vann og bassenget er bygd inn i lavalandskapet.

Det var tørrbadstu og dampbadstu og hvit gjørme til å kline i fjeset.

Det var deilig å stå under den harde strømmen av vann i "fossefallet".



Ulempen er prisen, husker jeg riktig betalte jeg 140 kroner, mens på Laugarbadet inne i Reykjavik kostet det meg 25 kroner.

Ulempen er også at det ligger godt utenfor Reykjavik, ved flyplassen.

Og så er det ingen sklier eller andre ting for barn der.

Passer nok aller best for voksne.

Blå Lagune

Badet i Laugardalur

Det ligger en timinutters busstur fra sentrum av Reykjavik, og det er her de fastboende lauger seg. Det er vanlige basseng, ikke basseng innbygd i lava, men alle er varme.

Jeg koste meg veldig her, i heite pottur som var oppvarmet, du kunne velge mellom 38 grader, 40, 42 og 44. Det var dampbad, og moro for barn med to slags vannsklie og lekeutstyr i et barnebasseng.

Her finner du et par bilder fra badet

Badet ved Myvatn

Hvis du drar nord på Island burde du absolutt besøke dette badet
(i nærheten av det flotteste landskapet jeg har sett).

Det likner på Blå Lagune i utformingen, men er mye billigere, har mange færre folk, så lite kommersielt at du knapt får kjøpt deg en bolle, i det hele tatt svært enkelt. Men fint.