fredag, november 03, 2006

Dublin City Gallery

Dublin City GalleryGallery The Hugh Lane er hele navnet på dette galleriet, det ligger ved siden av Joyce Museum, og det er gratis å komme inn.

En stor del av galleriet handler om Francis Bacon.

Det er utstilling av malerier han har malt og arbeidsrommet han er plukket ned og flyttet hit, pertentlig bit for bit er alt rotet plassert på riktig sted.





Dessverre fant jeg ikke noe godt bilde av ateliéet på google og mine egne bilder ble mislykkede.

Jeg kjøpte en fin bok med bilder av rommet til en venn som møtte Bacon i Monaco en gang.

Til venstre er Francis selv.


Så bomsete så de stakkars jentene ut som var på skoletur i galleriet.


En av mine favoritting å gjøre på tur er å gå på museumskafeer.
Særlig på kunstmuseer. De har gjerne en flott design,
og her i Dublin City Gallery har de bygd ny cafe i kjelleren.

Dette er bordet der jeg satt, og det er vindu helt ned til gulvet i stedet for vegg, så kan man se ut på treplattingen og plantene utenfor.


Her har jeg tatt bilde via speilet, i bakgrunnen ser du hagen fra en annen vinkel, med palmen i bakgrunnen.


Her er samme palme gjennom samme vindu litt nærmere.
Med en liljebukett i vinduskarmen inne.


På museumstoaletter er det også ofte fint, her gammeldags stil.
Når jeg får samlet nok bilder fra museumsdoer skal jeg lage en samle-do-post, en vakker dag.


Her er et fint basseng utenfor galleriet, her kan du sitte og overse sinnaskiltet på plenen ved siden av.

Det er bare så vidt man kan se at det er vann i bassenget, men det hjelper med bladene som flyter.



17.09.08:
Fine fotografier av Francis Bacon-utstilling på Tate i London