mandag, april 17, 2006

To rare doer i Paris

Dette er enmanns-pissoaret som hadde inngang i rommet der begge kjønn vasker hendene.



Jeg er ikke så blyg, men det var overraskende med dette avlukket som viste alt av mannen fra knærne og ned, fra skuldrene og opp og litt i glippen mellom dørene.

Og så var det en mann som sto og kikket seg over skulderen, på meg som vasket hender. Vel, vel.




Og dette doet var på et ordentlig og tradisjonelt strøksmatsted på øya bak Notre Dame, et ganske ordentlig område. Uvant for meg.

12 Comments:

Blogger Mathias said...

Sistnevnte do kan vel ikke karakteriseres som "rar" da det er et vanlig fransk dass.

torsdag, april 20, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jamen er den det egentlig? Har du vært på mange sånne? Er det en piisoar bare?

torsdag, april 20, 2006  
Blogger i1277 said...

Hvor vanlig det er, tja, men at det er en fransk variant, ja. Og at den ikke umiddelbart er forståelig for oss er et poeng, som barn måtte jeg rett og slett finne en busk da jeg ikke forsto hva og hvordan da franskmennene henviste meg hit.

mandag, april 24, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg har lest om hull-i-gulvet-do, men har ikke sett en tror jeg, hvertfall ikke i paris.

I det øyeblikket jeg så doen tenkte jeg at jeg skjønner hvordan det virker, menn tisser på de flisene.

Men så: er det sånn, har jeg misforstått, er den også for damer, er det ikke på flisene man tisser men nedi hullet er det også bommelom?

Jeg skjønte at jeg bare gjettet at jeg kunne funksjonen.

De flisene så også så rene ut til at noen skulle tisse på dem hele tiden.

Hele greia minnet meg om Trine som er i Afrika og som ble presentert for et do med hull i VEGGEN. Hun sa, dette er jo et do for menn. Men nei, det var det ikke.
Og hun spurte kjæresten sin hvordan man gjorde det, men han visste ikke, han så bare at damer gikk inn dit..

mandag, april 24, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg prøvde å kikke inn for å se på dine do-bilder med lenka førte ikke til noen blogg..

Tar faren til Doppler bilder av toaletter? Det har jeg glemt.

tirsdag, april 25, 2006  
Blogger thereses kranservice said...

Trodde de gulvdoene var no arabisk jeg. Har vært på sjabre og noenlunde sobre steder i Frankrike, men tror aldri jeg så en slik do der. I Marokko derimot, langt oppe i fjella, med diaré, på den tida de hadde skrudd av vannet pga. tørke. Det glemmer jeg aldri. Det første dobildet ditt, fr.Martinsen, den doen har jeg hatt mareritt om mange ganger, men da gikk døra bare ned til magen. Skal tipse en jeg kjenner, som har litterær do-fetisj, om disse fine bildene.

lørdag, april 29, 2006  
Blogger Maren said...

"Hullet i gulvet [...] er en nykonstruksjon. [...] Det er en funksjonell avtredekonstruksjon i en sivilisasjon som har både fast gulv og avløpssystem. [...] Toalettstolens konstruksjon som gjør direktekontakt mellom hud og sete ved hvert toalettbesøk nødvendig, gjør den til en smittebærer. [...] "Hullet i gulvet" eksisterer i hele Sør-Europa og innover i Orienten. Sørgelig nok holder den nå på å bli fortrengt av "europeiske" avtreder." Jan Myrdal i Berg og Ottosens Med hjerte i døra (1988)

Jeppjepp. Spre budskapet videre. Tarmen blir etter sigende tømt meeget effektivt på hullet i gulvet, å sitte på huk er en mer naturlig dritestilling.

Takk for tips tt, og takk for fine bilder fr.martinsen :)

lørdag, april 29, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

I Amsterdam er det en do med dør som er av gjennomsiktig glass helt til du løser døra innenfra, da blir den ugjennomsiktig.

Den første gangen jeg var der ble jeg fryktelig irritert, jeg skulle bommelom, og da vil jeg være i fred.

Men jeg MÅTTE så jeg gikk inn og tenkte drit og dra, og ble lykkelig da jeg låste døra og fikk privatliv igjen.

mandag, mai 01, 2006  
Blogger Maren said...

Fantastisk! Du husker ikke hvor i Amsterdam? Når jeg sier jeg er do-nerd, er det ikke bare noe jeg sier.

mandag, mai 01, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jo jeg husker, jeg må bare finne frem til hva parken heter. Kino først nå..

mandag, mai 01, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Nå har du den der, på hovedbloggen,

tirsdag, mai 02, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Nei her er den.

tirsdag, mai 02, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home