torsdag, august 31, 2006

I havna i Reykjavik



I havna i Reykjavik er det båter, slipp og fiskemottak,
ikke restauranter.



Det lukter godt i fiskehavner. Fisk såklart, og jeg vet ikke riktig, drivstoff? gammel maling? tauverk? Godt hvertfall.



Det var fint å gå rundt og se på aktiviteten i Reykjavikhavna,
og jeg skulle ønske at det var et snev i det minste, av aktivitet i havnene i Oslo.

Dvs. det er det så vidt det er, borte ved Tjuvholmen f.eks,
men snart er den slutt også. Og aktiviten er ikke der folk ferdes.



Over her ligger tre tradisjonelle kvalfangerbåter,
under er overraskende nok en av gull,
vet ikke om det er en demonstrasjon for kommersiell kvalfangst eller om det bare er en som elsker skuta si.





Jeg har fortalt før at jeg får lyst til å starte næringsvirksomhet når jeg er på tur, et hotell eller en kafé og på plassen over her ville jeg hatt en restaurant, det er en stor tom plass midt på den fineste kaia.

Folk kunne sitte og spise og se på det som skjer. Eller vi kunne lagt et gamlehjem her for den saks skyld, stakkars gamlingene, de må bestandig være der ingenting skjer.



Men havnekafeen hadde det jeg ønsket meg, se utsikten fra bordet vårt, her drakk vi kaffi i formiddag.



7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mange flotte bilder.. Jeg og mine var også på Island på ferie i sommer.. Var i Rekjavik med noen dagsturer rundt omkring.. Fantastisk natur på Island.. Har store planer om å reise tilbake dit ja..! :-)

torsdag, august 31, 2006  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Så vakkert! Jeg får litt hjemlengsel til vestlandet med fiskeskøyter og liv på kaia. Og så nydelig vær!!

torsdag, august 31, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Vi var på dagstur i går, til Geysir og en foss som jeg ikke husker navnet på i farta, og Pingvellir.

Nå sitter jeg i det fine rådhuset, med mosevegg som jeg skal ta bilde av etterpå, og kafé med trådløst nett og vindu helt ned til vannet.

torsdag, august 31, 2006  
Blogger Ragnhild said...

Den fossen heter Gullfoss! (alt jeg vet..)

torsdag, august 31, 2006  
Blogger Einar said...

Du tar så stilige bilder, linjer, komposisjoner, farger: Er du fotograf?

Og så er det godt at flere har Björks "Gling Glo". En av de koseligste platene jeg vet om. Innbiller meg at den må være perfekt å lytte til på Island.

torsdag, august 31, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Gullfoss ja, det var det, går i surr i fosser nå...

Jeg er ikke fotograf nei, ha ha, men takk for det.

Det ER perfekt å kjøre bil og se på det lange, flate, rare landskapet og høre Gling Glo, jepp, det er bra.

fredag, september 01, 2006  
Blogger Einar said...

Kom forresten til å tenke på at Jonas Gahr Støre for noen år siden karakteriserte Island som et eneste stort rederi. Men på den tiden var han jo hverken utenriksminister eller generalsekretær i Norges Røde Kors.

lørdag, september 02, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home