tirsdag, april 17, 2007

Bo billig i Stockholm

Vandrerhjemmet på Skeppsholmen er et bra sted å bo i Stockholm hvis det skal være rimelig og sentralt.

Vandrerhjemmet ligger på øya i midten, ti minutter å gå til Gamla Stan. På den lille øya (5 min) ligger også Moderna Museet.

Dette bildet tok jeg søndag. Vanligvis er det en seilbåt her, for ungdomsherberget består av et hus og en båt. Jeg har sovet begge steder flere ganger. Akkurat nå er båten til oppussing.

Hvis man syns det å bo i båt er sjarmerende, så er det utmerket,
kos men trangt. Rommene i huset er rommelige og fins i to-manns, tre-manns og opp til sovesal. Det blir billigere hvis man er medlem.

Det eneste som kan være litt uheldig er at dørene inn til rommene bråker når de lukkes, så da spørs det jo om man får sove hvis naboen kommer sent hjem. Øreplugger er en mulighet. Sånt spørs jo litt, på flaks og hvor sensitiv man er. Jeg sov her forrige helg.
Natt til lørdag gikk supert, natt til søndag våknet jeg noen ganger.

Men det var til å leve med. Derimot møtte jeg en mann i resepsjonen som ikke hadde fått sove et øyeblikk pga. madrassene.
De syns jeg var deilige. Så sånn er det.

Jeg har to steder jeg bruker i Stockholm. Som regel sover jeg her. Men skal det være ekstra stas er det Hotel Rival på Mariatorget.

Der er det dype senger, myke madrasser, kalde egyptiske bomullslaken og parmaskinke til frokost. Men du vet, til hverdags holder man ikke på med sånt. Ikke i min verden.

Kjøkkenet på Skeppsholmen er fint. Man kan lage seg middag.

Det er også en frokostsal. Frokosten er relativt dyr, 70 kr for ikke-medlemmer og 60 for medlemmer. Men det er nok det sunneste tilbudet som fins skulle jeg tro.

Det er nesten søtt å minne om skogene våre når vi skal ta tannpirkere og servietter..


Det fins te og kaffe og honning og sukketter og ubleket sukker.


Og i tillegg til det vanlige: juice og brød og kjøttpålegg, så er det forskjellige youghurter og müsli, linfrø, solsikkefrø, fersk blåbær.

Så, har jeg glemt noe nå. Det er ikke trådløst nett her, det er to maskiner i resepsjonen som man kan leie, f.eks for 30 kroner for 40 minutter. Det fins parkeringsplass til 50 kroner døgnet, og det er jo bra.