mandag, april 17, 2006

Shakespeare & Co

Denne legendariske bokbutikken ligger rett ved Notre Dame i Paris. Jeg tok noen bilder, det er mange som er glade i Shakespeare & Co.

Sånn så den hyggelige fasaden ut i påsken.
Butikken ligger i Latinerkvarteret.

Først noen historiske bilder

Sylvia Beach drev Shakespeare & Co i 20 år, frem til krigen da hun reddet de fineste bøkene og stengte butikken.

Til høyre her står hun utenfor butikken sin i 12 rue de l’Odeon.

Før dette lå den i et annet hus,
for geografisk interesserte:
rundt hjørnet i
8 Rue Dupuytren.

Hun åpnet ikke butikken igjen etter krigen.

Sylvia Beach er kjent for å være den første som ga ut James Joyce Ulysses, etter at han hadde trøbbel med å få den gitt ut. Flere forlag hadde sagt nei. Under her står Sylvia og James Jøyce.




























Ellers var bokbutikken til Sylvia Beach møtested for engelskspråklige i Paris på 20-tallet, Gertrud Stein, Hemingway, Ezra Pound,
Scott Fitzgerald og også William Carlos Williams.

Så dukket min gamle venn opp

For meg var det morsomt å oppdage referansen til William Carlos Williams, han bodde på Hotel Lutetia i 43-45 Bvd Raspail.

Han traff James Joyce, Ezra Pound, Man Ray, Sylvia Beach og Mina Loy, hvem nå den siste der er. Og det hjelper ingenting at WCW strengt tatt ikke har så mye i denne posten å gjøre,
siden jeg er dronning i dette riket er han med likevel.

William Carlos Williams har nemlig skrevet dette diktet,
som jeg alltid har likt, vet ikke hvorfor. Det heter:

This is just to say

I have eaten the plums
that were in
the icebox

and which
you were probably
saving
for breakfast

Forgive me
they were delicious
so sweet
and so cold

Den nye Shakespeare & Co

Den nye Shakespeare & Co har vært drevet av George Whitman siden 50-tallet. Med gjester som Anäis Nin og Alan Ginsberg har han fortsatt arven fra Sylvia Beach.

Butikken til Whitman het Mistral først, det var ikke før etter at Sylvia Beach døde i 1962 at han tok navnet Shakespeare & Co.

Han hadde en venn, Lawrence Ferlingetti i San Fransisco, som åpnet en liknende butikk: City Lights.

Denne butikken ga ut Alan Ginsbergs Howl og ble tiltalt for det og for å selge Ulysses. Samme butikkeier Lawrence hadde forresten et dikt i Fædrelandsvennen med kritikk av USA etter 11. september.

Og da Burroughs og Ginsberg emigrerte til Paris ble de stamkunder hos Whitman

George Whitman er 91 nå og har trukket seg tilbake, men forrige gang jeg var i Paris satt han i kassa og spiste kald, brun sauseguffe fra en plastkaup, litt ekkelt faktisk.

I Shakespeare & Co er det omtrent 60.000 bøker fordelt på 3 etg. Mange nye, men de kjøper også hele samlinger fra dødsbo.



Det er mange som er gladere i Shakespeare & Co enn meg.
Jeg liker gjerne mer bekvemme bokbutikker.

Likevel, det er en fin butikk. Det rare er at det faktisk er mange bokbutikker i Paris som likner, på den måten at de har tett-i-tett med bøker fra gulv til tak i et lite rom, det ser man aldri i Norge.

I dag drives Shakespeare & Co av Sylvia Beach Whitman, hun er datteren til George, og det var da et også et navn å gi odelsjenta.

5 Comments:

Blogger Skorpionkvinnen said...

Dette synes jeg var spennende å lese om!! Neste gang jeg er i Paris skal jeg gå dit! Men, de deilige bokbutikkene i London er nok favoritter, ja...

søndag, april 23, 2006  
Blogger Tor Andre said...

I Paris sørget jeg å kjøpe en bok her bare for å få stempelet deres i noe jeg kunne ha i hyllen. Egentlig foretrekker jeg også å handle i mer organiserte bokhandlere, men det er en severdighet uansett.

Det var morsomt å se Shakespeare & Co på begynnelsen av filmen 'Before Sunset'.

søndag, april 23, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Det var hyggelig å høre Skorpion.


tor andre:
Jeg tror jeg også passet på å stemple ja.

Before Sunset? Googlet den og tror det var den som var så kjedelig...

Men siden vi tenker på film og Paris, jeg var innom trappene under Sacre Coeur og sendte en tanke til Amélie.

søndag, april 23, 2006  
Blogger Unknown said...

O lengt... Jeg drar alltid til den bokhandelen når jeg er i Paris. Jeg har faktisk flere bøker her i hylla mi, som er kjøpt der. Det finnes mange bedre bokhandlere i byen, men denne er nok den med mest atmosfære - også tatt beliggenheten i betraktning.

mandag, april 24, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Ja beliggenheten er det ikke noe å si på! Hvordan har de klart å holde på det stedet, penga rår jo som regel.

Hei på deg forresten! Jeg leser stadig om hvordan det går med dere neri der.

mandag, april 24, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home