tirsdag, august 15, 2006

Jeg skal til Dublin


Det kom som kastet på meg i går,
jeg skal på en Tribute-konsert for Leonard Cohen.

En redegjørelse for den historien

Jeg har ikke tenkt på Dublin før, ingenting har dratt meg den veien. En rask googling i dag fikk meg i alle fall til å bestemme en utflukt i tillegg til konserten, biblioteket til Trinity College, det ser superfint ut!



En sak jeg skrev om hvorfor vi besøker kirker når vi er på reiser, men ikke de like fine bibliotekene

I alle fall, jeg vil gjerne ha tips.
Jeg trenger ikke party-girl-tips akkurat, jeg skal rusle rundt alene, jeg hører mer enn gjerne om ekstra sjarmerende steder å spise og drikke f.eks, eller fine museer, eller noe. Begrunn. Grei ut.

21 Comments:

Blogger Sexy Sadie said...

Du må prøvesmake det irske fatølet.

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Ok? Her er jeg litt dust, hva heter det på engelsk? Og er det pils?

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger saccarina said...

Dublin Writer's Museum er bra. Der får du utdelt et sett hodetelefoner med ferdiginnspilt guideomvisning, og så går du rundt litt i din egen verden, ser på bilder, stopper innspillingen dersom du vil se nærmere på noe og bestemmer tempoet selv. Svært sympatisk løsning sammenlignet med vanlige guidede gruppeomvisninger. Dessuten er det en bra bokhandel med irske forfattere der.

Og på Old Jameson Distillery kan du være så heldig å bli plukket ut til prøvesmaking av forskjellige typer whiskey. Ikke verst det heller :-)

(Men hvorfor kan bare folk med Blogger-identitet kommentere her? Har det alltid vært slik?)

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Takk!

Kan man bare bli trukket ut? Kan man ikke betale for det å smake? Eller tøyser du litt nå?

(Nei hvorfor er det sånn, det er slett ikke meningen, og nå var jeg inne og endret settings, for der var det plutselig ikke anyone som kunne kommentere. Men tross endringen i settings ser det ikke ut til at det endrer seg her, frykteli ergelig)

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

fryktelig heter det

tirsdag, august 15, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hei igjen, blar rundt på sia di, mye spennende. Jeg har vært noen ganger i Dublin, men frua har bodd der et år, så ho har sikkert en del tips til deg. Gå på sia hennes dryureyes.blogspot.com , og legg inn en kommentar på posten om at vi skal på konserten, hvis du vil.

Guinness til lunsj mellom to gamle irer er jo et sikkerstikk uansett, da.
Bare ikke se engelsk ut.

JFN

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg stakk innom sida til kjæresten din, den ser veldig fin ut. Jeg sparer den til i morgen. Trøtt.

Guinness? Liker jeg ikke.
Engelsk? Ha ha, nei.

tirsdag, august 15, 2006  
Anonymous Anonym said...

Du må huske å republish siden din når du gjør endringer.

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Ok? Jeg tror jeg gjør det på innlegg, kanskje ikke på kommentarer. Ok.

tirsdag, august 15, 2006  
Blogger saccarina said...

Da jeg var på Old Jameson ba de om "frivillige" til prøvesmaking før omvisningen begynte, og så ble 4 plukket ut. Som eneste kvinne som viste interesse ble jeg blant de heldige som fikk være med på testsmakingen etter omvisningen. Jeg vet ikke om det er standard fremgangsmåte, men jeg vil tro det. Og så må jeg ikke glemme: Man får diplom etterpå! :-)

onsdag, august 16, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Men hva måtte du gjøre bortsett fra å drikke wiskey, beskrive forskjellen i smaken?

onsdag, august 16, 2006  
Blogger saccarina said...

Jeg måtte bare lytte til det som ble sagt om hver enkelt whiskey på forhånd, smake, og så nikke med et ettertenksomt uttrykk i ansiktet. Piece of cake!

onsdag, august 16, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

M-hm, m-hm, interessant..

onsdag, august 16, 2006  
Blogger Skorpionkvinnen said...

For en whiskey-elsker høres den prøvesmakingen interessant ut!!

Jeg gleder meg til postene Fr.Martinsen skal skrive etter denne turen!

Lekre bibliotekbilder fra Trinity, sånn skal et ekte erværdig bibliotek se ut. og stigene er på plass.... Det var jo bibliotekarens klassiske død, det å ramle ned fra stigen! Derfor unngår jeg helst stigeklatring her på jobben ;-)

fredag, august 18, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Ja, det biblioteket ser fantastisk ut, hvis du er av typen som unngår stigeklatring har du kanskje glede av glamourbibliotekaren...

fredag, august 18, 2006  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Takk for tips om glamourbibliotekaren, den vil jeg definitivt ha glede av!!

mandag, august 21, 2006  
Anonymous Anonym said...

o`Neills Pub ved O`Connels Street Trinity College * Crown!
God mat og musikk.Dublin Castle!
Styr unna Temple Bar, turistpreget og dyrt. St. Stephens Green!
Brass brothers*
Kjøp Becks! .Friskt og godt!

onsdag, august 23, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Takk, takk.

Noen som har prøvd ungdomsherberge eller noe annet rimelig men hyggelig?

onsdag, august 23, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jeg bodde på et sted som jeg fant i Lonely Planet: Fatima House (typisk irsk navn, hva?). Det er en litt slitt, i betydning dryppende dusj, skjeve dører og eldre elektrisk opplegg, men helt ok og ganske billig B&B i rimelig gangavstand fra sentrum (ca 15 min). Betjeningen var vennlig, hjelpsom og fleksibel og frokosten var god. Siden den er nevnt i Lonely Planet bør man kanskje reservere rom på forhånd. Hvis du prøver dette stedet kan du spørre om rommet i første etasje med glassdører som åpner ut mot hagen er ledig. Jeg bodde ikke på det rommet, men det så veldig, veldig koselig ut. Send evt en mail for å få kontaktinfo.

søndag, august 27, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg mailet til Fatima House og spurte om det rommet og hørte ikke fra dem, så nå har jeg booket meg inn i et ungdomsherberge rett ved konserthallen.

I sovesal til under 500 for 3 netter, håper det var lurt.

Det er igrunn ofte at hotellfolk ikke svarer på mail.. Vil de ikke ha kunder teitingene?

mandag, september 25, 2006  
Blogger fr.martinsen said...

Men så meldte Fatima House seg likevel og de hørtes så hyggelige ut så da ombestemte jeg meg, nå er det eget rom hos Lilly, med glassdør ut til hagen!

tirsdag, september 26, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home